loading...

بهترین مرجع مسجد نصرت مشهد

بازدید : 3
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 زمان : 13:41

مسجد خاص ترین، خالص ترین، آرمانی ترین و حسینیه نصرت مشهد محتوا گراترین زمینه معماری کشورهای اسلامی میباشد. اصالت دادن به قضیه ، مفاهیم و محور های معنایی درج شده در بطن اصول و ایده های اسلام ضرورتی مهم میباشد. متاسفانه غفلت از این ضروریات ، امروزه در پیاده سازی مسجد به طور گرایشی مزمن در امده میباشد ، پیاده سازی مسجد امروزی در جمهوری اسلامی ایران یعنی به عبارتی ” مصداق گرایی افراطی” اعتنا به مصداقی خاص و سرهم بندی یک سری عنصر و کالبد شناخته شد‌ه‌است.

معماری مسجد پیاده سازی گردیده به مدل امروزی در کشورهای مسلمان نشین و بویژه در کشور ایران دستخوش تحولات بخش اعظمی شد‌ه‌است تا جایی که مدل های معماری که برای سده های اکثری با توفیق، پاسخگوی نیازهای دولت ها قبلی بوده میباشد، در اکثر مواقع به کناری گذاشته گردیده و بجای آن آمیزه ای از مدل امروزی و مدل کلاسیک نشسته میباشد.

ایده برای پیاده سازی معماری مسجد با آدرس حسینیه نصرت مشهد این رویکردهای نو الگوهای قبل را به طور کامل در هم ریخته و میل هایی عمدتا متأثر از مدل امروزی و تا حدی کارکردگرا را پدیدار تشکیل داد که گاه برای ظواهر سازی فقط قالب ای از جلوه های معماری سنتی را با خویش دارد. این رویکردهای نو زیر تأثیر مدرسه امروزی ، تداوم معماری الگویی را به متد گذشته با سؤال های اصلی مواجه تشکیل داد.

این میل با جنبه های پیروز کارکردگرایی ، تعیین مصالح تازه ( و بلکه گوناگون مانند سنگ در قبال خشت ) ، و در سود بکارگیری هیبت های نو ، ظواهر معماری روز را به طور کامل تغییر و تحول بخشید و بتدریج با میل هایی مانند تقلید از مدل نئوکلاسیک ، فرآیند نو ای را در کشور ایران به راه و روش انداخته این مراحل.. یک کدام از تحولات عمده ، مدل پست مدرنیست به معماری پیش از اسلام در روزگار پهلوی نخستین و نیز رجعت پست مدرنیستی با میل بیشتر در زمان پهلوی دوم بود.

در سالیان آغازین انقلاب اسلامی روش به طریق معماری سنتی تشدید گردیده و بعد ها وسیعتری به خویش گرفت، این معماری به هیچ یک از رغبت های قبلی معماری، پایبندی در خویش حس نکرده و با عکس العمل گزینشی در تعیین هیبت ، گوشه و کنار ، بنا و نظایر آن مبنا گذار مدل التقاطی گردیده است. این معماری غالبا مدل و یا این که رغبت بخصوصی را به یاروهمدم نداشته ، و بخش های گزینه عشق و علاقه خویش را از هر کجا گرد آورده و در پوسته مسجد معاصر عرضه می نماید.

هویدا میباشد که در پیاده سازی معماری مسجد رزرو حسینیه نصرت مشهد اهل ایران و فضاهای فرهنگی پایبندی بیشتری به جنبه های سمبلیک و نمادین معماری سنتی و پیشین براق مسجد سازی چشم خواهد شد . به کار گیری از نقشه هشت ضلعی پایین تأثیر قبه الصخره در بیت المقدس ، به کارگیری بیجا از عنصرها سمبلیک مانند گنبد و مناره ( عموما بصورت دوتایی )، بکارگیری کاشی کاری، گچبری و برخی مواد تازه تری مانند سفال در آرایه های نمای داخلی و نمای فرنگی سازه و نیز تجدید حیث اصلی در به کار گیری عملکردهای گوناگون و متنوع تری نسبت به پیشین مسجدسازی در زمان قبل از انقلاب و … را می قدرت برای مثال این تغییرات اسم پیروزی .

همینطور حذف بی نقص گنبد منزل و جایگزینی الگوی شبستان چهار ستونی و نیز چهل ردیف ، حذف الگوی چهار ایوانی ، محو شدن الگوهای دیگری مانند میانسرا ( ایوان ) بعنوان فضای سرگشاده و آزاد آن ، جابجایی آبگینه به وضوخانه آن هم بیشتر در ذیل زمین مسجد ( یا این که به عبارتی حوزه فضای خدماتی )، برای مثال تحولاتی شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد میباشد که در کالبد و فضای مسجد پدیدار گردیده است.

گرچه معماری امروز از جهاتی در گیر سهل وآسان انگاری مفرط گردیده و دارنده مشکل‌ها بیشماری میباشد، معماری مسجد و فضاهای فرهنگی نیز از این دست تعرضات مصون نمانده اند. در کنار این تغییرات محتوم و نا گزیر ، گاه ابداعات بی قیمت و بی مایه ای مانند استعمال از موادتشکیل دهنده سمبلیک در دکورا سیون داخلی مسجد اهل ایران نیز در مساجد امروزی جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. از آن پاراگراف می شود به استعمال بی آیتم از گنبد و گلدسته در مساجد آنهم بشكل كاذب و تماما ابتدایی اشاره کرد.

مسجد خاص ترین، خالص ترین، آرمانی ترین و حسینیه نصرت مشهد محتوا گراترین زمینه معماری کشورهای اسلامی میباشد. اصالت دادن به قضیه ، مفاهیم و محور های معنایی درج شده در بطن اصول و ایده های اسلام ضرورتی مهم میباشد. متاسفانه غفلت از این ضروریات ، امروزه در پیاده سازی مسجد به طور گرایشی مزمن در امده میباشد ، پیاده سازی مسجد امروزی در جمهوری اسلامی ایران یعنی به عبارتی ” مصداق گرایی افراطی” اعتنا به مصداقی خاص و سرهم بندی یک سری عنصر و کالبد شناخته شد‌ه‌است.

معماری مسجد پیاده سازی گردیده به مدل امروزی در کشورهای مسلمان نشین و بویژه در کشور ایران دستخوش تحولات بخش اعظمی شد‌ه‌است تا جایی که مدل های معماری که برای سده های اکثری با توفیق، پاسخگوی نیازهای دولت ها قبلی بوده میباشد، در اکثر مواقع به کناری گذاشته گردیده و بجای آن آمیزه ای از مدل امروزی و مدل کلاسیک نشسته میباشد.

ایده برای پیاده سازی معماری مسجد با آدرس حسینیه نصرت مشهد این رویکردهای نو الگوهای قبل را به طور کامل در هم ریخته و میل هایی عمدتا متأثر از مدل امروزی و تا حدی کارکردگرا را پدیدار تشکیل داد که گاه برای ظواهر سازی فقط قالب ای از جلوه های معماری سنتی را با خویش دارد. این رویکردهای نو زیر تأثیر مدرسه امروزی ، تداوم معماری الگویی را به متد گذشته با سؤال های اصلی مواجه تشکیل داد.

این میل با جنبه های پیروز کارکردگرایی ، تعیین مصالح تازه ( و بلکه گوناگون مانند سنگ در قبال خشت ) ، و در سود بکارگیری هیبت های نو ، ظواهر معماری روز را به طور کامل تغییر و تحول بخشید و بتدریج با میل هایی مانند تقلید از مدل نئوکلاسیک ، فرآیند نو ای را در کشور ایران به راه و روش انداخته این مراحل.. یک کدام از تحولات عمده ، مدل پست مدرنیست به معماری پیش از اسلام در روزگار پهلوی نخستین و نیز رجعت پست مدرنیستی با میل بیشتر در زمان پهلوی دوم بود.

در سالیان آغازین انقلاب اسلامی روش به طریق معماری سنتی تشدید گردیده و بعد ها وسیعتری به خویش گرفت، این معماری به هیچ یک از رغبت های قبلی معماری، پایبندی در خویش حس نکرده و با عکس العمل گزینشی در تعیین هیبت ، گوشه و کنار ، بنا و نظایر آن مبنا گذار مدل التقاطی گردیده است. این معماری غالبا مدل و یا این که رغبت بخصوصی را به یاروهمدم نداشته ، و بخش های گزینه عشق و علاقه خویش را از هر کجا گرد آورده و در پوسته مسجد معاصر عرضه می نماید.

هویدا میباشد که در پیاده سازی معماری مسجد رزرو حسینیه نصرت مشهد اهل ایران و فضاهای فرهنگی پایبندی بیشتری به جنبه های سمبلیک و نمادین معماری سنتی و پیشین براق مسجد سازی چشم خواهد شد . به کار گیری از نقشه هشت ضلعی پایین تأثیر قبه الصخره در بیت المقدس ، به کارگیری بیجا از عنصرها سمبلیک مانند گنبد و مناره ( عموما بصورت دوتایی )، بکارگیری کاشی کاری، گچبری و برخی مواد تازه تری مانند سفال در آرایه های نمای داخلی و نمای فرنگی سازه و نیز تجدید حیث اصلی در به کار گیری عملکردهای گوناگون و متنوع تری نسبت به پیشین مسجدسازی در زمان قبل از انقلاب و … را می قدرت برای مثال این تغییرات اسم پیروزی .

همینطور حذف بی نقص گنبد منزل و جایگزینی الگوی شبستان چهار ستونی و نیز چهل ردیف ، حذف الگوی چهار ایوانی ، محو شدن الگوهای دیگری مانند میانسرا ( ایوان ) بعنوان فضای سرگشاده و آزاد آن ، جابجایی آبگینه به وضوخانه آن هم بیشتر در ذیل زمین مسجد ( یا این که به عبارتی حوزه فضای خدماتی )، برای مثال تحولاتی شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد میباشد که در کالبد و فضای مسجد پدیدار گردیده است.

گرچه معماری امروز از جهاتی در گیر سهل وآسان انگاری مفرط گردیده و دارنده مشکل‌ها بیشماری میباشد، معماری مسجد و فضاهای فرهنگی نیز از این دست تعرضات مصون نمانده اند. در کنار این تغییرات محتوم و نا گزیر ، گاه ابداعات بی قیمت و بی مایه ای مانند استعمال از موادتشکیل دهنده سمبلیک در دکورا سیون داخلی مسجد اهل ایران نیز در مساجد امروزی جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. از آن پاراگراف می شود به استعمال بی آیتم از گنبد و گلدسته در مساجد آنهم بشكل كاذب و تماما ابتدایی اشاره کرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 174
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 44
  • بازدید کننده امروز : 0
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 134
  • بازدید ماه : 163
  • بازدید سال : 802
  • بازدید کلی : 1963
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه